top of page

Koučovací přístup v praxi: Klíčové principy efektivní komunikace

  • Obrázek autora: Vladimír Josef Dvořák
    Vladimír Josef Dvořák
  • 12. 11. 2024
  • Minut čtení: 2

Koučování nachází své uplatnění všude tam, kde lidé potřebují něco změnit, rozvinout, posilnit a jsou připraveni se na tomto procesu aktivně podílet. V současnosti je již obecně akceptována definice kouče jako experta na efektivitu komunikace[1].  Z původní oblasti sportu se koučovací přístup rozšířil do businessu, osobního rozvoje a prakticky všech sfér, kde dochází k mezilidské interakci. 



Co je role kouče? 




Podstata koučovacího přístupu 


Výsledkem jsou změny v chování a fungování člověka, neboť koučovací přístup obecně vede k tomu, že lidé si sami řeší problémy, rozvíjejí své schopnosti, zbavují se trápení a získávají sílu kvalitněji pracovat a žít. Jednoduše řečeno, koučovaní lidé postupně nacházejí jasno v tom, proč něco chtějí nebo dělají a k čemu jim to bude dobré. Tento proces podporuje rozvoj samostatnosti, zodpovědnosti a vnitřní motivace. 



Čím je koučování užitečné?




Teoretické základy přístupu 


Koučovací přístup stojí na několika klíčových principech, které vycházejí z moderního vědeckého poznání: 


  • Důvěra v potenciál člověka a jeho schopnost růstu 

  • Respekt k autonomii jednotlivce 

  • Systematický rozvoj sebereflexe 

  • Orientace na řešení spíše než na problém 

  • Zaměření na budoucnost více než na minulost 


Z hlediska formy komunikace spočívá hlavně v kladení otevřených otázek, což vyvolává sled odpovědí, které postupně vedou myšlení koučovaného na cestu řešení jeho tématu. On nejlíp ví, co potřebuje. Má svůj vlastní potenciál a pokud ho má použít, musí ho nejprve poznat. Dotazování mu pomáhá v popisu jeho vlastního způsobu vidění věcí. 



Kde koučovací přístup dává smysl?




V pozadí této komunikace je však něco mnohem silnějšího než samotné otázky – je to moderní vědecký pohled na člověka a realitu, která nás obklopuje. Tento pohled významně ovlivnil vývoj psychologie, psychoterapie a následně i koučování. Vychází z poznání, že realita není objektivně daná, ale je konstruována v procesu poznávání a komunikace. To má zásadní důsledky pro způsob, jakým přistupujeme k rozvoji lidí a práci s nimi. 



Autor: Vladimír Josef Dvořák 



[1] PARMA, Petr. Umění koučovat, Alfa Publishing: Praha, 2006; SZABÓ, Peter; MEIER, Daniel, Coaching – Plain & Simple, Solution-focused Brief Coaching Essentials, Norton: New York, 2008; LÄNGLE, Alfried; BÜRGI, Dorothee, Existentielles Coaching, Facultat.WUV: Wien, 2014 



bottom of page